Alla inlägg under februari 2009

Av Malin - 27 februari 2009 20:49

Tjolahopp, nu har jag druckit en öl får se om inlägget blir annorlunda än de gånger jag inte druckit öl.

Dagen har varit riktigt angenäm, inte bara tack vare öl :-)


Natten var helt okej med bara två vällingflaskor och ett bajsbyte och en tidig morgon som Jonas tog och lät mig sova. (det gör han alltid)

Travade iväg till öppna förskolan med en koma-Noelle i vagnen. Minou var gladare. Vi som fått kämpa för att hinna till sångstunden kl 10, var nästan lite oroliga att de inte hunnit öppna än. Klockan var 9!


Blev en bra dag på öf, flera tvåbarnsmammor med barn i Minous ålder som vi kände sedan tidigare. Och en massa andra barn också. Saken gjordes genast lättare när Noelle beslutade sig för att sova i hela 2 timmar!

Minou sov hemma och när hon vaknade ville Noelle sova igen.

Då satt jag och Minou och slappade i soffan till Barbapappa-filmen - utan dåligt samvete det fina vädret till trots.

Jag hade nämligen frågat henne: -" Ute eller inne?" Och hon svarade inne- tjohooo!


Noelle äter igen, är inte skitsur hela tiden, kan t om roa oss med att klappa i händerna och göra sin variant på Minous "el-min" (vi talade om för Minou att det är farligt att stoppa fingrarna i eluttaget, då blir man så här "zzzzz" och så elektriska stötar genom kroppen-min)

Ni som inte fattar kan jag skicka filmen till när vi filmade henne


Noelle rycker till med hela kroppen och armarna ut i vädret och skakar på huvudet jättefort, nästan hoppar ur stolen!


Ja just det. Nu har Jonas spacklat Minous nya rum och kommit fram till att min och morsans idé var rätt bra.

Att vi tar lilla sovrummet och tjejerna får det större sovrummet.

Alltså är det vårat sovrum som behöver ny färg på den färdigspacklade väggen... Ideér nån? Helst till imorgon, då ska jag köpa färg...

Av Malin - 26 februari 2009 15:56

Efter babysim hämtade jag Minou lite tidigare från dagis och så tog vi bussen mot Vällingby för att träffa V med sina tjejer E, lika gammal som Minou, och lilla E (lite krångligt det där med förkortningar) som är två månader yngre än Noelle.


Bussresan var kul, tjejerna åt mellanmål hela vägen fram, det tog ca 30 minuter, det är ungefär vad Minou klarar av att sitta stilla ;-)

Hemma hos V, busade E och Minou runt hela tiden. De kom jättebra överens. De är av samma kaliber så att säga, lika energiska och viljestarka så det har blivit lite konflikter tidigare.

Den här gången gick det jättebra! V bjöd på käk och sen fick Minou och E bada badkar!


Minou kom ihåg när Es pappa G var barnvakt medan jag och Jonas var med Noelle på Astrid Lindgrens för utredning. Då tog han hand om dessa två halvgalna 1,5åringar nästan hela dagen!

Och då fick de bada badkar :-)


De skvätte och ropade och hällde vatten på varann. Men jag såg inte så mycket av det för jag hade fullt upp med en jättetrött Noelle och sen blev det bussfärd hemåt. Noelle somnade så fort jag satte henne i vagnen, Minou var också skittrött men åka buss är för spännande för att missa!


När vi kom hem fixade jag bara det nödvändigaste och somnade kl nio...

Av Malin - 26 februari 2009 15:49

Idag var jag och Noelle på bebissim. Det var näst sista gången. Om vi går på nästa också så har vi missat hälften!

Pratade med simläraren och hon sa att om vi går vidare med steg 2 så behöver vi bara betala hälften - klockrent! Jag vill ju att hon ska få fortsätta med badet, men inte behöva gå om första steget.


Noelle var jätteduktig och fick testa på att dyka! Jag tyckte det var läskigare än vad hon tyckte...

Blir lite svårare för mig än de andra mammorna för jag måste ta av hennes hörapparat och då är hon helt döv. Svårt att behålla ögonkontakten med henne inför dyket. Samma med sången i början, men det funkar bättre om jag har henne mot mig istället för vänd mot de andra.


Hur som helst försökte jag se jätteintressant ut, bubblade med munnen vid vattenytan så hon var beredd och doppade ner henne 1 sekund under vattnet! När hon kom upp såg hon lite förvånad ut och gnuggade ögonen men hon hostade inte och grät inte. Testade två gånger sen fick det räcka!

Känns inte som att vi missat nåt babysim alls :-)


Annars var det bara ryggsim och magsim, flyta i badring och få en skur från vattenkannan över huvudet.

Av Malin - 24 februari 2009 20:07

Jaaa, då var vi tillbaka i verkligheten då.

Efter all hjälp under helgen med barnpassning redan kl 6,30 på morgonen och sovmorgnar och sova hela nätter, har man blivit lite lätt bortskämd...


Inatt var Noelle riktigt sur! Tappade räkningen på hur många gånger hon vaknade och det kan omöjligtvis vara välling hon ville ha för hon vaknade alldeles för tidigt för det.

Tillslut blev vi utsparkade ur sovrummet, jag drog fram resesängen till Noelle och la mig och sov i soffan. Hon skrek och skrek, hon fick sova med mig i soffan tillslut så en av oss fick lite mer sömn än den andra...


Otroligt nog är jag inte skitsur. Jag är glad för att jag är så glad! väldigt förvånad också över det!

Tog tjejerna i pulkan till dagis, Minou tog ett halvnelson-grepp med blöta vantar över ögonen på Noelle och det var inte uppskattat!

När hon slutat grina och glidit ner till liggande position så gav hon antingen upp eller så upptäckte hon att det var rätt mysigt att ligga och titta upp i himlen.

Knepet när man är så trött som jag var, har jag fått lära mig från mamman ur bloggen "Fyra nyanser av rosa" - man bokar in så mycket man kan under dagen. Då har man inte tid att känna efter hur trött man är!

Det låter vansinnigt när man har ett barn, men det är vettigt kan jag säga nu i efterhand  med två ungar att underhålla :-)


Gick till Ica Maxi efter dagislämning, lämpade av alla kassar hemma och packade ner burkmat och kläder (Noelle hade fortfarande pyamas på sig under overallen) till Noelle och träffade Annelie och Minea på Tre med Café. Ringde försäkringskassan om att vi måste ansöka igen för vårdbidraget, ringde Sundbybergs stad-växeln för att prata om dagisplats åt Noelle.

Gick och kollade in bokrean i Sumpan C, köpte fodrade brallor till Noelle på Lindex, hem igen och prackade på Annelie lite böcker så här innan flytten, ge Noelle lite mellanmål sen hämta Minou på dagis, pulkaåkning på dagisgården och sen hem. 

Matlagningen kan jag inte ta åt mig äran för, den gjorde Jonas.


Nu sover tjejerna och vi sitter vid var sin dator och surfar - Puh!

Snart är det gonatt :-)

Av Malin - 22 februari 2009 19:49

 

När Minou vaknade fredags morse, låg mormor, gammelmormor och moster Amina i vardagsrummet och sov! Såklart hon kryper ner hos moster och myser.


 

Noelle har börjat intressera sig för bilen Minou fick på sin namnfest förra sommaren. Här poserar hon glatt i nya födelsedagsjeansen hon fick av gammelmormor. Morsan diggar dem stenhårt - 70tal! Skulle gärna vilja ha ett par själv :-)


 

Amina sitter och myser med Noelle i soffan. Noelle gjorde precis som Minou brukar göra när hon myser - sitta och dra i hakhänget! (som gäddhänget men under hakan)


 

Noelle fann sig i att bli nerbäddad på mormors madrass på golvet. Jag trodde inte mina ögon! I vanliga fall flyger hon upp på två röda när nån försöker lägga henne ner om hon inte är så trött som på gränsen till komastadiet.


 

Här är lite mer poserande i nya födelsedagskläder. Fick flera par strumpbyxor, ett par randiga, ett par lila och dessa med stjärnor på av gammelmormor och mormor.


 

På söndagen hade vi ytterligare ett kalas, med superkort varsel! Linda kom förbi med tjejerna Julia och Ida. Annelie och Håkan kom över med skruttan Minea. Noelle visar Ida hur man kör bil och steker samtidigt.


 

Ursäkta de demoniska ögonen, min mobilkamera gillar röda ögon...

Noelle fick böcker av familjen Askdal så det blev en liten bokstund i soffan.

Håkan, Annelie med Minea i knät, Minou och Julia som blev undanskuffad av Minous rumpa - därav den inte så glada minen.


Noelle var en liten gladskit hela helgen, hon sov t om på nätterna!

Grattis skruttis, ett helt år! Det har gått jättefort och det har hänt massor från dygnetrunt-sovande bebis med sond i näsan till en tjej som verkligen visar var skåpet ska stå!

Av Malin - 21 februari 2009 19:19

Igår gjorde "vi" två tårtor (mamma och mormor alltså) som blev jättefina!

En citronfromage/chokladtårta och en choklad/vaniljkräm/hallonsylttårta

Mamma, mormor och syrran Amina som kom i torsdags, och Jonas föräldrar och mormor.

Sen dök Macke med Eddie upp också så Minou fick fullt upp - ballongkrig med Eddie och farfar, det tog på krafterna :-)


Noelle var pigg och glad, jättesöt med tofs i håret och Nanou-klänning på sig.

När vi fotade kalaset använde vi digitalkameran så ni får hålla tillgodo med den enda bilden med Nanouklänningen från mobilen


Hon fick massor med presenter, böcker med teckenstöd (förutom bilderna finns illustrationer med tecken också) av farmor och farfar, mjukisdjur och kläder av mormor och gammelmormor, en jättefin vårjacka av gammelmorbror+ moster, mössa och vantar av Macke och Åsa, och massa andra fina grejor.


Av Malin - 20 februari 2009 18:36

Idag fyller Noelle 1 år! Det förtjänar ett ordentligt inlägg men just nu har jag inte tid.

Det kommer senare, men här kommer ett youtube-klipp på henne så länge :-)


PS Noelle kan klappa händerna nu också!

Av Malin - 20 februari 2009 17:40

Ovido - Quiz & Flashcards