Alla inlägg under maj 2009

Av Malin - 24 maj 2009 20:32

Var i sommarstugan i helgen och vädret har varit sådär, lite regn, lite sol.

När Minou skulle sova lunch igår fick hon en stöt från läslampan. Vi hade skruvat ur glödlampan kvällen innan för hon låg och tände och släckte istället för att sova. Sen har hon vid nåt tillfälle tänt lampan igen och sen stoppade hon ner fingrarna i sockeln (eller skar sig på nån vass kant däri, men inget märke på fingret)

Hon var jätteledsen men det gick över.


Idag när vi åt lunch satte Noelle i halsen. Alltså verkligen satte i halsen. Hon hostade till och sen lite ulk-reflexer och så kom det ut en korvbit. Vi trodde det var lugnt men såg att hon inte andades och blev röd i ansiktet.

Knäppte loss henne ur barnstolen och gjorde heimlich på henne, Minou ropade mamma, pappa, mamma, pappa och vi skrek till henne att vara tyst för att kunna höra om Noelle andades. Hon blev lila i ansiktet och hon pep lite svagt. Jag vände på henne igen och lade henne mot underarmen och dunkade mellan skuldrorna och tillsist kom en jättebit med korv ut!


Vi hade korv stroganoff över hela stugan och på kläderna och var helt chockade. Noelle var arg för att Jonas skar hennes korvar i småbitar och fortsatte äta som om ingenting hade hänt.


Jag säger bara - se till så ni vet hur man gör när ett barn sätter i halsen!



Av Malin - 20 maj 2009 20:55

på Noelle i vintras (feb). Hon fick åka pulka med Minou till dagis. På vägen dit skrek hon hela vägen när Minou höll henne i ett sorts halvnelson-brottargrepp runt halsen för att hon inte skulle rulla ur pulkan.

När vi kom fram till dagis tyckte personalen synd om mig att jag skulle släpa på två barn i snödrivorna, men det tyckte inte jag (inte nu iallafall)


På vägen hem från dagis höll hon på att somna och jag råkade köra upp i en snödriva och nästan tappa henne ur pulkan bara för att jag skulle filma med mobilen.

Av Malin - 19 maj 2009 20:39

Tänk att möta den här kickern i en mörk gränd


Kan de vara systrar? Hmmm


Såhär liten har Noelle varit


Och så här liten är Jennys och Andreas senaste tillskott nu - Rasmus


Minou ville sitta bredvid Lukas i fåtöljen och hålla handen, han var inte riktigt med på noterna men smälte tillsist. Lukas nybliven storebror 19 månader gammal. Myycket äldre än Minou var när hon blev storasyster ;-)


Såhär kan jag känna mig ibland, men på ett flärdfullt sätt - därav fjärilarna

Av Malin - 19 maj 2009 20:25

Noelle och Minou har blivit små änglar, men jag är misstänksam - såhär bra kan man inte ha det, nåt är i görningen!


Noelle har börjat sova hela nätter och vaknar efter att jag vaknat! Hon som vaknat vid 5 förut. På dagarna är hon glad och jätterolig att ha att göra med :-) Hon säger "mamma" tror jag iallafall, fast hon har tungan emellan läpparna så det kan likagärna vara ett nytt ljud "nanna". Struntsamma, det låter mysigt 


Minou är rätt lätt också. Och rolig

Av Malin - 19 maj 2009 20:14

läckra jag

Oförskämt läcker eller hur??


Såhär lila(rosa) blev rummet när Jonas målat klart. Minou pussade väggen två gånger och sa "underbaart!"


Vardagsrummet blev desto snyggare. Titta vilken fin lampa jag hittade på Mio för halva priset. Den var inte lika fin efter att Minou dragit loss grejerna som hänger ner. Som tur är kunde Jonas laga lampan och jag tvingade Minou att LOVA att hon aldrig mer skulle röra min lampa "Mamma jag köper en ny lampa - en lila! Okej då mamma, jag låååvar!"


Gjorde lite chabloner också när tjejerna var borta så jag slapp ha dem ryckandes i byxbenen medan jag svajjade på pallen för att nå upp eftersom vi har så högt i tak numera *sagt på snorkig lidingöska och himla med ögonen* Observera den nya rislampan för 89,50


Den årliga bilden av Fritz. Jenny och Andreas rakar katten varje sommar för det fastnar så mycket grejer i hans päls. Han ser ut som att de tagit hans huvud och satt fast på en annan mycket smalare katt (oj vad jag fick tänka för att formulera den meningen...)


Jag och Minou låtsassover på nya mattan i tjejernas rum, fast Minou låtsas inte lika bra som jag


Noelle har fått en cheap monday-tröja av Kimmo. Hon är rätt blöt under hakan. Hon fick dregla ner många tröjor innan vi tittade in i munnen på henne och hittade fyra nya tänder!

Av Malin - 17 maj 2009 21:05

Lukas har en eldriven fyrhjuling som han susar runt på på gården och han är ett och ett halvt!

Minou fick prova men hon kan ju inte ens styra medan hon cyklar. Det gick sådär men det var kul att sitta bakpå tyckte hon

Av Malin - 16 maj 2009 11:17

Tjejerna är hemma hos farmor och farfar och jag och Jonas var på shoppingspree igår.

Köpte en cool svart "kristall"krona till vardagsrummet (den andra nya vardagsrumslampan vi köpte åker ut på Blocket) en rislampa med rosa döskallar på till tjejernas rum. Jonas borrade upp lampor och nyckelskåpet i hallen och jag målade chabloner på väggarna i tjejernas rum och på Minous säng, målade brädan på sängen lila och tre fotoramar i tre olika lila så de (läs jag) inte tröttnar på färgen som vi spikat upp på väggen.

Bilder kommer senare (surfar på nya bärbara i bilen på väg till farmor och farfar i V-ås, det går sådär)


Nu känns det som JAG igen hemma. Dvs att när man kommer hem till oss så fattar man att det är vi som bor där och inte en jättepedagogisk, plyschsparkdräktsklädd jolmig NallePuh-älskande barnfamilj som inte gör nåt annat än tittar på barnprogram och åker till 4H-gårdar och lägger sig kl åtta på kvällarna.

Av Malin - 14 maj 2009 11:12

Minou har övat och övat i flera veckor känns det som. Hon har gått på tå, snurrat och bugat om och om igen.

Idag var det premiär på dagis och på dagis dagen innan sa personalen att hon ville ha ballerinakläder.

Så vi tog fram ett par vita strumpbyxor med glitterhjärtan på, en illgrön ballongkjol och hennes dansskor (vita sandaler med röda hjärtan på hon har dem på sig all sin vakna tid hemma)


Så idag var det cirkuspremiär på dagisgården och Minou skulle gå på lina! När hon kom ut och skulle gå på linan (en tjepad linje på en pressenning de lagt ut på marken) så hade hon på sig sina svarta skor, svarta täckbyxor och regnjackan med luvan uppdragen. Istället för ballerina blev det en kickerunge istället!

Hon var märkbart purken.

Ovido - Quiz & Flashcards