Alla inlägg under april 2009

Av Malin - 28 april 2009 20:31

Sådär! Då var vagnen såld.


De vagnar jag kollar in nu är BabyTravel jogger, Quinny Freestyle, ev nån Hauck som har tre hjul och så fanns den en Xlander och nån Raptor eller vad det var.


Krav:

svängbara stora hjul

kunna funka med ståbräda (dvs att ett barn får plats mellan handtag och vagn)

gärna vändbar sits


Det var nog allt... Ska det va så svårt att hitta??

Av Malin - 26 april 2009 22:37

Ehmm

Var till 4H-gården i Bromma med tjejerna igår och vagnen funkade superbt (förutom att den inte är vändbar så känns den bra)

Sen åkte vi till Babyland för att testa ståbrädor - DET FUNKAR INTE!!

Fan.... Varenda ståbräda hamnar under det icke inställlbara handtaget så Minou får inte plats därunder.


Enda alternativet är att modifiera easyrider-ståbrädan som kostar ca 400 ny. Känns inte så lockande. Vi kollar begagnade ståbrädor på Blocket och hittar vi ingen bräda innan vi sålt vagnen så blir det en annan vagn. (med vändbar sittdel)


Tjohoo jag ökar på min vagnlista! *ironi?*

Av Malin - 24 april 2009 21:18

Tja man måste ju passa på att blogga nu när man är både barnledig (ungarna sover) och manledig (Jonas är full på jobbet)


Tänkte ta lite uppdatering på utvecklingsområdet Noelle


Hon pratar massor. Logopeden vill att hon ska säga "AAhhh" och "mmmmmm". "Aaahhh" går jättebra. Hela dagarna faktiskt. "MMmm" är inte lika kul.

Däremot är hon bra på att läxa upp oss hela familjen. Pekar på oss med en sked eller en leksak, ser förgrymmad ut (går det när man har Möbius?) och säger strängt "Tatatata... Tata!!"


Hon går inte riktigt än, men Jonas säger att hon har tagit ett, två steg. Hon släpper och tar ett kliv fram och störtdyker ner i mitt, eller nån annans knä.

Separationsångesten börjar släppa, jösses vad hon har varit klängig! Ända sedan i vintras har hon varit som en blodigel på oss.


Ojdå det här blev ett litet gnällinlägg, tillbaks till det roliga


Hon skrattar mycket och är så busig! Leker tittut och gömmer sig och kikar fram. Hon gillar även att se jättesöt ut och vilja ge en puss, sen kommer den - smällen. Shit hon är stark i armarna. Tur att det inte blivit några blåmärken (på mig)


Hon tycker om att leka med klosslådor. Öppna lådan och plocka ut klossar, stänga lådan, öppna igen och lägga i dem igen och igen och igen.

Hon hatar att sitta i vagnen (PTn, kanske det blir bättre i den andra när hon sitter mer rak i ryggen?)


Hon är tvärtom Minou kan man säga. Hon är rädd för katter och hundar (hon har inte träffat så många, men ändå) Lätt att få att sova. Vägrar bli matad. Äter bara samma mat som oss. 


nä nu ska jag käka godis och dricka dricka

Av Malin - 24 april 2009 20:38

Oj vad vi är lika! Eller inte...



Så här ser våran ringklocka ut på jobbet.


När jag började jobba där för drygt en månad sen fick jag höra att den var trasig. Länge hade den varit trasig dessutom. Några år eller så.

Tog dit fastighetsskötaren som konstaterade att den behövde nya batterier. Så här ser den ut när man tar av locket. Suck *himla med ögonen*



Nya vagnen. Ska sälja älsklingsPhil&Ted till Jenny och Andreas som ska ha bebis....alldeles snart! Vi skulle ju ändå skaffa vagn med ståbräda lagom till Noelle börjar dagis.


Hittade den här på Blocket en Brio/Carena Swing med svängbart hjul. Hur fan kan man år 2009 gå runt med en vagn utan svängbara hjul??!?

Kommer ihåg när jag såg en morsa komma med en tvillingvagn med fyra fasta hjul, pratandes i sin mobil samtidigt som hon försökte svänga vagnen i 90 graders vinkel. Gick sådär men det var kul att titta på!


Kan skriva en lista nu på alla vagnar jag ägt;


1 Mutsy 4-rider (en duovagn från Tyskland med hårdplast-chassi som Andreas lackat dödskallar och coola grejer på)


2 Quinny Freestyle (trehjuling som vobblar när man går fort, annars grymt skönt att köra med handbroms och sånt braattha-grejs Just det en ringklocka också!)


3 Phil & Ted sport (syskonvagnen på lången. Började köra den redan sommaren -08. Var sur på den först för att den inte var lika skön att köra som Quinnyn. Väldigt tacksam vagn när man har två barn dock! Älsklingsvagnen, skulle fått hjärnblödning om jag skulle vara tvungen att köra en dubbelvagn....


4 Brio Sitty (tror det var så den hette. Var tänkt att vi skulle ha den om vi skulle på vift med varsitt barn. Det hände ju aldrig så den såldes rätt raskt)

Enda vagnen jag ägt med fyra fast hjul. Fy fan säger jag bara, herregud...


5 Babytravel syskonvagn (syskonvagnen på bredden. Var tvungen att få det ur systemet. Hade för mig att komforten var betydligt bättre i en vagn på dubbel eftersom båda kunde ligga ner och sova. Det hände aldrig kan jag säga, de störde varann hela tiden. Sen sitter de bättre i PTn än i en BT. Den har sån liten sittyta för Minous stora rumpa ;-)


6 Carena Swing (trehjuling som jag förhoppningsvis kan ha en ståbräda till. Väger inte mycket och blir liten när man viker ihop den. Återstår att se om den är bra eller värdelös. Kom över den hyfsat billigt iallafall.


Det var ju inte så många ändå! jag som får höra att jag är en vagnoman men jag vet massa människor som har mer vagnerfarenhet än mig!


Av Malin - 24 april 2009 20:26

Idag är Jonas ute och svirar med polarna på jobbet och jag är hemma själv med tjejerna.

När jag skulle ta på Minou nattblöjan (hon kan faktiskt ligga på skötbordet igen, 2,5 år gammal, men bara för att hon vill leka bebis!) så brukar hon leka med båten hon har när hon badar badkar. 

När hon fick tag på den idag så fick hon en kalldusch! Massa vatten som samlats i den när nån (Jonas) duschat rätt över nyllet!!

Oj vad hon började grina... Och jag skrattade... och skrattade och hade dåligt samvete och så skrattade jag ännu mera.

Då gav hon upp och började skratta hon också


Ingen av tjejerna ville somna, fast de var komaoffer efter vällingen så kom de in i en andra andning och blev jättepigga.

Då frågade jag Minou om hon ville sova med Noelle i spjälsängen i ett fåfängt försök att få dem att somna.

 Minou tyckte det var jättekul och Noelle var lite skeptisk att få ner sin stooora syrra som brukar ge henne smäll lite hur som och när som helst.


Noelle började tokskratta när Minou la sig ner bredvid henne i spjälisen och jag låtsades sova på golvet och tänkte "det går vägen".

Sen hör jag hur de skrattar och har jättekul i sängen. Noelle slänger sig handlöst bakåt i sängen och Minou tycker det är hur roligt som helst. Sen står de och hoppar i sängen så sängbotten knakar.


De somnade inte men det här är nog enda gången de lekt tillsammans och kommit så bra överens! Ingen fick stryk och ingen började gråta (mer än när jag fick ta ur Minou ur sängen och natta igen på vanligt vis)

Av Malin - 17 april 2009 20:29

Idag måste jag haft världens rekordlängsta pu-samtal - från ca 8,30 till kl 12!

Bara för att jag satt på häcken i nästan 4 timmar så fick jag jobba ihjäl mig ända tills jag slutade för dagen. Vad vi pratade om? Chefens karriär inom företaget, från början till slut...


Noelle har varit en riktig pratmaja idag! Oj vad hon är snacksalig. Dadadadadadadadadda hela eftermiddagen.

Av Malin - 14 april 2009 21:37

Idag träffade jag tjejerna igen. Ida har fått sin lilla bebis som fått namnet Lilly och jag, Anna och Veronica hälsade på dem. Käkade sushi (som numer är gott!!) och fikade.

Kul att träffa dem igen, varje gång vi ses har det hänt massor!

Som sedan sist t ex, Ida har fått bebis och köpt hus, jag har flyttat och börjat jobba igen, Anna har sökt till en KY-utbildning och vill börja plugga igen, Veronica ska börja jobba.


Nästa gång vi ses kanske det är en bebis på g hos nån av dem, vem vet!?!

Och då får vi ses hemma hos mig, nu när vi inte behöver sitta i knät på varann längre :-)

Av Malin - 12 april 2009 21:57

Minou tar en liten tupplur i vår nya bokhylla som vi köpte på blocket. Den var tung som ett as fast det vet jag inget om för det var Jonas, Magnus och Stefan som bar den (som vi f ö är skyldiga väldigt många öl nu som tack för hjälpen, upplyste Jonas mig om )


Jonas höll på att skrämma ihjäl Noelle när han skulle skoja till det och  trädde på sig kryptunneln och lekte mask. Minou tyckte det var roligt dock.


Åkte till Borås med tjejerna så Jonas skulle få lägenheten för sig själv.

Vi bodde hos min mormor och så sov mamma på soffan och Amina på en tältsäng i finrummet. 

Mormor, Minou och jag sov i dubbelsängen och Noelle i resesängen.

Hela zigenargänget!



Här var Noelle jättesöt, tidigt på morgonen (fast det var nog inte så tidigt när jag tänker efter, för jag var ju vaken och fotade uppenbarligen. Det var morsan som var uppe med tjejerna medan jag fick sova ut)


Minou fick vara påskkärring, sjalen hade hon på sig en sådär två sekunder efter att vi fotade henne.


Amina, Minou och morsan målade ägg med vattenfärger. Efter en stund målade Amina morrhår på Minou som sedan utvecklades till mustasch och helskägg med tillhörande buskiga ögonbryn.

Tur det bara var vattenfärger, fast vi tvättade och tvättade i flera omgånger hade hon en grå nyans i nyllen två dar efter.


Ruskigt fint väder belönades vi med också! Noelle känner på gräs för första gången och tyckte det var läskigt, betongunge som hon är. (hon var ju bara några månader förra sommaren så det räknas inte)

Det gick bra att pilla på gräset om hon fick ligga i mitt knä.


Medan jag och tjejerna var i Borås passade Jonas på att måla om hallen, sovrummet, Minous säng, pallen, hyllan och köket.

Jag är helnöjd med färgen och inbillar mig att det är äkta 50-tal!

Här kommer det passa fint med en tavla i svartvittgrått tror jag. Ingen färg kommer nog matcha med den här?!


Hallen är en anings coolare nu när Jonas och Andreas tapetserat om!

Gallergrinden ska ut på blocket och vi fick en rymligare hall. (de lyckades tapetsera väggen vid dörren, som jag tänkt skulle vara helvit, men det kan jag leva med)

Ovido - Quiz & Flashcards