Alla inlägg under juni 2009

Av Malin - 29 juni 2009 20:27

Första dagen hemma i vår svala lägenhet. Jag och Minou gick till plaskis och svalkade oss med Annelie och Minea. De ville fly sin 30-graders-lägenhet och det gjorde de helt rätt i!

Det var lite lättare vid badet den här sommaren med Minou, förra året fick jag gå bredvid och dra upp henne lite då och då för hon hade verkligen noll koll och hamnade med huvet under vatten flera gånger.


Idag hamnade hon under vatten en gång men fixade det rätt bra själv. Jag satte på henne armsimringarna och kanske det var därför.


Minea är en snäll liten dam. Hon sitter med solbrillor och solhatt på och är hur nöjd som helst! Fast lite arg blev hon då Annelie försökte doppa tårna på henne i badet.

Av Malin - 28 juni 2009 20:23

Har precis kommit hem från Borås, eller rättare sagt Marbäck utanför Ulricehamn för det är där mormor har sin sommarstuga.

Det blev tokvarmt väder och jag som hade packat ner 75% varma tröjor och byxor, regnkläder och lite lite kortärmat.


Småtjejerna fick sova i bara blöja och Minou har nog ätit mer isglass under de här dagarna än hon gjort hela sitt liv!


Min mamma har fått heta mycket olika namn, mamma, mormor, älskling (lillasyster Amina trodde mamma hette älskling tills hon var bra gammal!) och nu det senaste då - morsan! Minou har hört både mig och Amina säga morsan till morsan.

Rätt kul att höra Minou ropa "morsan!" efter sin mormor :-)

Av Malin - 26 juni 2009 20:57



Man kan inte åka till Borås utan att gå på djurparken. Tydligen har jag varit lite bortskämd med att ha en djurpark runt knuten när jag växt upp. Det märkte jag när jag var på Eskilstuna Zoo och tyckte det var kasst att de inte ens hade några elefanter eller giraffer.


Nu har jag iallafall köpt lejonkortet och då kan vi gå på djurparken massa gånger och det blir nästan gratis (eller inte)

Av Malin - 22 juni 2009 20:31

Familjen vi bytte lägenhet med har gjort det igen!

Jonas gick över med posten och frågade hur läget var och mamman berättade att dottern och hennes pojkvän blivit ihop igen. Då flyttar alltså pojkvän och kamphund in i 54,5 kvm-lägenheten också.


Dottern är med barn! Ooops... Jag tycker synd om dem för jag vet hur varm lägenheten är på sommaren. Vi var aldrig där inne mellan kl 9 och kl 16 på dagarna det var som en bakugn när solen låg på och då var vi bara tre personer varav en jobbade hela dagarna.

Av Malin - 21 juni 2009 21:29

Noelle har inte blivit bättre och nätterna har blivit värre.

Åkte till akuten med henne i förmiddags och hon har öroninflammation på vänster och högerörat var på gång att bli.

 Natten som var gav Jonas henne en microlax för hon verkade ha ont i magen, fast hon bajsat (poopaktuellt, sluta läs ni som inte är barnintresserade)

och det kom ut tre hårda och sen en låååång korv.


Frågade akutläkaren om nåt annat än Laktulos och hon tyckte vi skulle höja dosen först och se om det blev bättre, annars byta till något annat när vi pratat med husläkaren på vårdcentralen på efterkollen av öronen.

Hon tyckte inte microlax var nån höjdare för den svider tydligen (ahaaa, så det är därför Noelle skriker i högan sky när hon får den i häcken och inte för att det är allmänt obehagligt) från och med nu får hon Resulax eller Klyx

Av Malin - 19 juni 2009 21:21

Noelle är fortfarande förkyld, men vi åkte till stugan. Jonas hann klippa gräset mellan skurarna och Åsa, Macke och Eddie dök upp lite innan kl 14. Han och Minou lekte lite vattenrutschkana och det gick undan! Galonisar skulle jag nästan själv vilja ha när jag såg vilken fart det blev.


Åkte in till Fagersta och dansade lite runt stången när vi mött upp Andreas, Jenny, Lukas och gaphalsen Rasmus. De är nöjda med vagnen, men inte Rasmus - han skrek i högan sky. Fast det var tydligen bara när vagnen stod stilla...


Sen dansade vi runt stången, eller dansade och dansade - vi stod och stampade på samma ställe för ingen kunde enas om vilket håll vi skulle dansa åt.

Sen åkte vi tillbaka till stugan och käkade sill och potatis ihopträngda inomhus för första gången sedan vi började fira midsommar hos oss (och det är bra många år sedan, orkar inte ens tänka efter, men då brukade midsomrarna handla om bärs och rulla runt i gräset och bryta långfingrar och sånt)

Vi fick nog inte plats fler än vi var runt bordet. Fatta att vi hunnit samla på oss fem barn på mindre än tre år!

Ingen trodde att nån i gänget skulle ha barn på flera år framåt och nu bara ploppar de ut av bara farten! En till åtminstone sen är vi nästan klara i gänget!


Det blev lugnt och vid kl 20 åkte de hem. 


Så här såg det inte ut på midsommar för tre år sedan. Då var det ungefär fem barn mindre.

Av Malin - 17 juni 2009 21:20

Noelle är förkyld och det är pissväder och det förutspås inte mycket bättre till midsommar.

Alltså har vi inte bestämt om vi ska ha nåt midsommarfirande i sommarstugan i år.

Får se om Noelle blir sämre till imorgon, i så fall skiter vi i det.


Så här fint väder är det i stugan. Perfekt tillfälle att testa galonisarna Noelle ärvt av storasyrran!

Av Malin - 16 juni 2009 21:04

Idag var vi på 4H-gården Augustendal. Fiket var stängt och djuren har tagit semester fram till vecka 33! Är det inte nu man har tid att åka dit?!


Jag lurade Minou att hon skulle få se djuren och tjoho! och allt sånt och så fanns det inte ett enda djur där! Men hon åkte rutschkana och hade kul ändå. Kändes nästan lika taskigt som när vi rullade iväg till badhuset en lördag för ett tag sedan. Minou var jätteglad och badhuset var stängt! De har stängt på helgerna på sommaren och Minous puckade morsa fattade inte ens att just denna lördagen dessutom var NATIONALDAGEN!


Jag fick trava ner med henne i snålblåst och sprayregn för att åka barnkaruseller på golfängarna innan mitt dåliga samvete stillade sig.

Ovido - Quiz & Flashcards