Alla inlägg under januari 2009

Av Malin - 15 januari 2009 22:04

Noelle lyckas göra det ordentligt! Efter förmiddagsluren i vagnen i solna c, försökte jag ge henne tidigt lunch som hon inte ville ha. Sen gjorde hon på sig men jag tänkte att jag ska ju ändå dra på henne badbrallorna så jag väntade tills vi kom fram till babysimmet.


Som tur var tog jag in henne på toaletten för jag förstod att nåt var fel när jag märkte att byxorna var blöta. Lukten borde gett mig en förvarning... Hon hade dragit av en rejäl diarrébomb som kletade sig långt upp på ryggen!

Så innan hon skulle bada fick jag alltså bada henne i handfatet, inte så populärt att dyka ner i plurret med bajs i håret ;-)


Hon har diarrébajsat idag och jag hoppas att det inte är nån muterad form av influensan. Jag har också mått lite halvilla på morgnarna (när jag berättade det för Jonas fick han panik för han trodde jag var gravid igen)


Jag hade såklart inte med några extrakläder i väskan, hon har ju aldrig i sitt liv någonsin bajsat utanför blöjan! Så efter att hon luktade hallon om håret efter badet så fick jag dra på henne diarrébyxor igen och skynda fort hem!


Imorgon ska vi iväg till öppna förskolan i Jakobsberg, för där träffas döva och hörselskadade barn och föräldrar. Minou har sin lediga dag imorgon, så influensa eller inte, vi ska iväg om vi så bajsar på oss eller kräks på pendeln!

Av Malin - 14 januari 2009 21:32

Imorgon är det den stora dagen för Noelle! Hon ska få sällskap i badbaljan imorgon, vi ska på babysim :-)

Enda gångerna hon har sällskap är när hon får dispens av sin syster och tillåts hoppa ner tillsammans med henne i baljan under ca 2 minuter - sen tappar Minou tålamodet och försöker knuffa ur henne.

Sen badade de tillsammans i badkaret på hotell Scandic när vi var i Borås också och det verkade hon gilla, fast Minou skvätte så mycket vatten att Noelle knappt fick nån luft...


Ytterligare en jobbig nattning. Noelle somnade inte ens efter vällingen och stod bara upp i spjälsängen och skrek. Funderar på att ta ut resesängen i vardagsrummet och låta henne stå där istället, men det var försent för det påhittet ikväll. Istället satte jag henne i vagnen och rullade över tröskeln i en kvart.

Nu sover hon och jag vågar inte lyfta över henne i sängen...

Av Malin - 12 januari 2009 22:21

Jag har lyckats vända på dygnet.

Fast istället för att göra som normala människor - att gilla vara vaken på kvällen funkar ju inte för mig) - så har jag gjort tvärtom.

Jag går och lägger mig jättetidigt, så jag känner mig jättepigg vid kl 3-5 på morgonen. Sen när det är dags att gå upp så är jag skittrött!

Och då går jag såklart och lägger mig tidigt...


Så håller det på


(Ps Observera mitt kortaste inlägg hittills!)

Av Malin - 11 januari 2009 21:00

Minou och Noelle har fått vara hos farmor och farfar i helgen och det har varit välbehövligt! Ja, för mig och Jonas då... Vi har sovit, tittat på film, sovit och käkat på tapas-stället och sovit lite till! Städat också.

Kompisarna kramas, nu tycker Minou att Noelle är rätt rolig att ha att göra med! Hon vill mata henne och pussar henne mycket. En bra period med andra ord :-)


I fredags kväll lade jag ut babytravel-vagnen på blocket och idag sålde jag den. Det gäller att ha lite is i magen men inte bli för girig heller!

Det var några som ringde tidigt på morgonen medan jag sov, sedan var det lugnt hela dagen förutom lite sms-korrenspondens.


Bestämde med ett par att de skulle komma och hämta på söndag fm, och sen ringde det flera stycken på kvällen som var beredda att betala fullpris och hämta på momangen. Då hade jag ju redan lovat de andra att de skulle få köpa den... Ja, ja nu är jag av med den iallafall!


Noelle har blivit en liten tjej, inte bebis längre. Beundrar Minou och studerar ingående vad hon gör.

Av Malin - 8 januari 2009 20:30

Det var ett tag sen jag skrev nu, ska bara snabbuppdatera lite :-)

Andreas, Jonas brorsa är här hos oss och umgås nu innan han åker till Thailand i några månader.

Gruppmys i soffan!

Jätteskönt med lite underhållning och hjälp med ungarna, när Jonas börjat jobba och jag fortfarande känner mig helförkyld.

Minou började dagis igen igår så det blir en mjukstart med dagis i två dagar och sen ledig igen.


Noelle har börjat ställa sig upp, främst i spjälsängen när hon ska sova. Usch, jag kommer fortfarande ihåg hur jobbig Minou var förra sommaren när hon hade myror i benen och inte kunde ligga stilla när hon skulle sova. Nattningen tog jättelång tid!

Noelle började med att stå på knä och hålla sig i spjälorna men övergått rätt snabbt till att ställa sig upp hela vägen. Enda problemet är att hon släpper ena handen och har inte alls bra balans. Det gör hon när hon står och håller i soffan också, inte så stabil med andra ord...


Sittandet har inte gått så mycket framåt. Så hon är rätt trött på att ligga på mage och rygg och tjurar och vill att man ska ta upp henne.


Imorgon är Minou ledig från dagis, så vi ska allihop (jag, Andreas, Minou och Noelle) ta oss till öppna förskolan för en sångstund och lunch. När Jonas slutar jobbet ska vi åka till Västerås där vi firar Andreas 29-årsdag hemma hos päronen!


Annelie har även gått över till andra domäner och börjat blogga på blogga.se. Jättefin bloggsida, måste fråga om alla fördelar med sidan när jag hinner. Denna sidan är tillräckligt enkel för mig!

Av Malin - 2 januari 2009 21:13

Noelle har känts lite väl gnällig nu. Igår fick hon Ipren och det funkade hon blev märkbart bättre - då mindes vi hur hon brukar vara! Idag var hon ledsen igen, hon ville inte ha vatten, ville inte vara på golvet, inte i knät, inte sova, hon grinade medan hon åt. Till den grad att Minou ropade "SSCCHH!!!" till Noelle och gjorde en arg min.


När de ätit mellanmålet och Jonas kommit hem efter "andningshålet" affären, åkte vi och satte oss på akuten.

Fördelen med att ha en dotter med ett syndrom är att man har förstatjing på akutläkare.

"Barn som har svårt att andas och andra hemska grejor går före er, men ni är prioriterade", sa sköterskan

Ja okej då, det kan vi gå med på. Om de slutar andas så får de väl gå före...;-)

Jag fick högkostnadskortet stämplat ända sedan första öroninflammationen i slutet på sommaren (klippkortet jag syftade på). Bra att det gäller båda barnen, vi är ju här rätt ofta verkar det som...


Noelle har dubbelsidig öroninflammation så det blir en omgång med Spektramox igen. Denna gången lite starkare. Jag frågade om läkaren kunde remittera till öronnäsahals-läkare så vi får diskuterat om rör i öronen för att förhindra alla öroninflammationer, eller om det finns nåt annat??


Stannade till i Kista galleria och hämtade ut så hon skulle hinna få en dos ikväll. Läkaren sa att det tar ca 2 dygn innan antibiotikan kickar in, så vi får använda alvedon och ipren ett tag till.


Imorgon är det Mineas dop och det skulle vara så kul om vi alla kunde gå på det, men det är taskigt om vi sitter där som svenska versionen av Addams family och hostar så det ekar i kyrkan. Eller ännu värre, vidarebefordrar influensan till någon annan stackare!


Jag känner mig såpass frisk så jag springer iväg alldeles själv. Då kan jag koncentrera mig på att fota. För nu är det väl dags att jag betalar igen, Annelie har fotat jättefina bilder på Minous namnfest, hoppas bara mina bilder blir hälften så bra som hennes!

Av Malin - 1 januari 2009 09:46

Nu börjar vi piggna till allihop efter influensan. Noelle och Jonas var först ut, sen var det MInous och min tur. Feber, frossa, hosta och snoriga, gick knappt att få i sig nåt att äta. Nu när vi är på bättringsvägen så går Noelle och blir snorig igen! Vet inte om hon hade nåt annat tidigare eller om hon fått nåt nytt nu?!

Hur som helst är hon jättesnorig och täppt, vill inte äta eller dricka något. Lite välling har gått bra så vi klarar vätskebristen.

Hoppas bara vi är fit for fight till på lördag, då är det Mineas dop och jag ska fota! 

 

Här ligger jag och Minou sjuka i soffan. Alltid härligt att käka isglass!


Just det, det var ju nyår igår. Det märktes inte hemma hos oss, det var nattningar av barn och sen ett evigt spring in till sovrummet för att lillstackaren inte kunde sova för hon kunde ju inte andas och napp måste hon ju ha. Jag undrade vad det var för liv utanför fönstret och kom efter ett tag på att det var tidiga nyårsraketer...

Fast för att göra det hela lite positivare - kan ju inte må värre än jag gjorde nyåret i Borås - när jag blev förgiftad av McNuggets och kräktes i 24 timmar! Jämfört med det mår jag bra :-D

Ovido - Quiz & Flashcards