Alla inlägg under januari 2009

Av Malin - 26 januari 2009 18:50

Idag har varit en riktig skitdag!! Astråkig...

Först sa Jonas igår kväll att det blivit punka på framdäcket på barnvagnen. En härlig glasbit som satt fast i hjulet hade lossnat (men var du tvungen att ta bort den då?!)

Tog Noelle i bärselen och Minou fick gå själv den lata ungen ;-) Det gick hyfsat bra, kunde vart värre.

Noelle är jättegrinig hela tiden, är det att hon vill stå hela tiden? Eller är det tänderna som är på gång? Eller är det en förkylning som brutit ut? Eller tom en ny öroninflammation vi missat? Jag vet inte...


Hon var trött, men ville inte sova, har ätit dåligt och skriker så fort man lämnar henne.

Tog henne i bärselen och körde vagnen på bakhjulen till cykelaffären för att köpa ny innerslang. Hon slänger sig bakåt hela tiden och snurrar på huvudet som värsta exorcist-bebisen, och tappar mössan. Vinglar fram med vagnen som en alkis och folk stannar och glor ohc undrar vad jag är för ett pucko som inte bara sätter ungen i vagnen och slutar stila med att köra på bakhjulen....


Framme vid cykelaffären (som jag inte gick till direkt efter dagislämning för det fanns risk att den inte öppnat ännu) visar det sig att den har lunchstängt. Jag var grinfärdig redan innan jag insåg att Noelle skitit på sig (såklart). Ringde Annelie och våldgästade henne tills affären behagade öppna igen. Jag var nog så sur så hon blev lite rädd, Annelie!

Men efter att jag fått gnälla av mig lite och ignorera Noelle en stund så var jag på betydligt bättre humör :-)

Av Malin - 25 januari 2009 22:11

I fredags vaknade Noelle och var jättesnorig. Jonas upptäckte i torsdags kväll att hon fått en ny tand och en till på väg upp. Hoppas det är därför hon är snorig för mitt moraliska samvete förbjuder mig att gå till öppna förskolan med tjejerna om hon är förkyld!

Vi gick dit och idag verkar det som att hon är förkyld för Minou snorar och hostar som bara den...


Jag har hittat en helkul blogg som jag läser och beundrar! Kollade in en bild i ett inlägg och får se... JONAS KUSIN! Det var jäkligt likt iallafall.

Den här tjejen som skriver bloggen är brutal, svär som en borstbindare och är skitkul!

Om hon är som hon skriver så måste hon vara en rolig person de första femton minuterna som sen övergår till att bli en rätt jobbig person, eller så har hon hittat ett "alias" i bloggen. Jag misstänker det första :-)

Tänk om jag var en sån person! Fast man måste nog vara född sån...

Jag tänker inte skriva ut länken än, då börjar ni läsa den bloggen istället, hahaha.

Av Malin - 22 januari 2009 13:44

Verkar som att hon lugnat ner sig med ståendet på kvällarna, Noelle (peppar, peppar). Både igår och förrgår sov hon från nattning fram till 22, välling, sen sov fram till 3, välling, sen vaknar vid 7.

Har i och för sig inte låtit henne sova alltför mycket på dagen heller...


Idag var det babysim igen och Noelle tyckte det var jättekul! Det blir lite strul med sov/ätande för simtiden är vid 11,30.

Förra gången fick hon sova fm, sen väckte jag henne så hon skulle äta lunch innan och det var tajt med tid!

Denna gången testade jag med fm-sov och sen lite mellis precis innan simmet. Efteråt åkte jag hem med henne för lunch men hon skrek som en galning när jag försökte mata henne. Vet inte om hon brände sig eller om hon inte tyckte om maten, för hungrig borde hon varit.


Hon grinade och gnuggade sig i ögonen så jag testade att lägga henne. Efter en halvtimme ropade hon i sovrummet, hon var förmodligen både trött och hungrig men vilket var värst? 

Gjorde en flaska välling och hon började skratta när hon såg den, åt i sovrummet och nu sover hon igen!


Tröttsamt att bada...  Hur ska jag göra nästa gång med mat och sånt??

Av Malin - 20 januari 2009 19:28

På torsdag åker Jonas till Sälen med jobbet och blir borta till på söndag. Det var tänkt att min mamma skulle komma upp och hjälpa mig med barnen. Idag fick jag sms att hon inte kan komma. Jonas föräldrar åker till Thailand på lördag och Jonas brorsa är redan där.

Det blir litegrann att fixa med alldeles själv, med lunch, middag, underhållning och nattning för en tvååring och en snart ettåring. Att jag känner lite ågren är för att jag inte är världens bästa planerare direkt. Och att Noelle krånglat en hel del både till nattning och under själva natten.


Underhållningen får bli bada balja på torsdag kväll för Minou, öppna förskolan och utelek på fredag, biblioteket på lördag förmiddag och träffa kompisar på söndag.


Men om allt går bra så kommer det bli världens pepp!


Ps Jag har även krävt en barnledig onsdag kväll och måndag kväll :-)

Av Malin - 19 januari 2009 21:36

Och så har hon äntligen somnat! Samma som igår, hon somnade inte efter vällingen, stod och höll sig i spjälorna i sängen och ropade. Igår glömde vi plocka fram resesängen men idag hade vi minsann användning för den!

Ställde den i vardagsrummet och så fick hon stå och stå och stå, tills hon tröttnade och somnade.

Det är ju ett av problemen med att bo 4 personer i en tvåa. Vi delar alla samma sovrum och Noelle inte kan stå och skrika timme ut och timme in, som Minou kunde göra när hon var ensambarn.. Visserligen har Minou lärt sig att somna under oljud, men ändå.


Natten som var, var inte skoj! Jag tar nätterna själv iom att Jonas jobbar och går upp tidigt. Noelle vaknade, jag trodde hon ville välling som vanligt, värmde på och hon drack lite grann - och började tokskrika! Försökte med en ny flaska men hon var redan skitförbannad och gick inte att lugna ner. 


Bytte blöja på henne och la ner henne i spjälisen igen - hon skrek.

Satte henne i vagnen och drog över tröskeln. Hon somnade och jag blev rädd att jag skulle somna och att hon skulle vakna ensam i en kolmörk hall. Så efter ca 10 minuter försökte jag bära in henne i sängen igen. Hon vaknade och gallskrek. Försökte med vagnen igen, hjälpte inte.


Satte mig i vardagsrummet med henne och hon lugnade ner sig efter en stund när hon legat i mitt knä och jag strök henne över pannan.

Då hörde jag Minou skrika i sovrummet, hon kom uttassande till oss i soffan

(Jag höll på mellan kl 1,30 till kl 3,00).

Vi gick in i sovrummet, Noelle var vaken men skrek inte. Jag la ner henne i spjälsängen och hon var tyst.

Efter en stund när Minou låg i vår säng så började Noelle gnälla igen. Jag struntade i det ärligt talat, tillslut gick Jonas upp och stoppade i nappen då tystnade hon och somnade om.


Imorse ville Minou gå upp när Jonas vaknade och jag fick vila mig fram till kl 7,15 när Jonas skulle dra till jobbet. Det var en jäkla tur annars hade jag inte orkat med dagen!

Har funderat lite på om det är det här med att hon övar på att stå, eller om hon har nån ny öroninflammation, eller nåt annat... Hon har inte feber och det har inte varit jobbiga nätter efter varann heller... Om det blir inatt igen så får jag gå till vårdcentralen med henne



Av Malin - 19 januari 2009 20:28

Efter att jag lämnat av Minou på dagis, gick jag och Noelle ner på Sumpan centrum. Hon somnade på vägen ner som jag tänkt, jag parkerade vagnen utanför Gusto och tog en välbehövlig kopp kaffe. Brukar inte gå dit i vanliga fall för personalen är inte särskilt trevlig. Men Boulevard-fiket jag siktat in mig på var fullt. Iallafall de platserna vid fönstret som jag behövde ha för att se vagnen.

När Lindex öppnat gick jag dit och bytte några bodysar som jag köpt i storlek 80 till 86 istället, hon växer så fort!


Efter Noelles lunch (hon vaknade på vägen hem) var det dags för ögonkoll på Danderyd för Noelles del.

Blev lite halvstressigt att hinna med bussen, för hissarna i tunnelbanan är så långsamma. Till råga på allt var det någon (människa??) som pinkat OCH BAJSAT i hissen!! 

Jag måste pajjat näsan med alla blöjbyten för jag märkte det inte förräns hissen börjat åka och jag var tvungen att hålla för näsan för att överleva.


Väl där fick hon ögondroppar och vi fick gå på promenad i 45 minuter. Inte planerat från min sida. Hela dagsschemat blev nästan uppfuckat. Men jag löste det med lite lek i väntrummet och lite tidig mellanmål medan jag åt sen lunch.

Läkaren kollade ögonen och hon behöver inte glasögon, hon är nog för liten för det än ändå. Vi ska öka på tiden med ögonlapp från 30 till 60 minuter om dagen och skelningsoperation diskuterar vi nästa ögonkoll (ca 2-3 månader)

Av Malin - 17 januari 2009 19:59

Idag gick vi till badhuset hela familjen. Det var första gången som Jonas följde med. Jag och Minou har varit på sumpans badhus och badat några lördagsförmiddagar tidigare och hon älskar vattenrutschkanan.

Den är ju inte så märkvärdig egentligen, en rutschkana med några trappsteg upp och sen rätt ner i vattnet. Men hon sitter, åker på magen och doppar huvudet utan problem, fast hon hemma sitter och skriker så fort hon får lite vatten i ögonen...


Vi mötte upp Linda som hade med sig sina tjejer Julia 5 år och Ida 2 år. Det går ju bra så länge vi är några vuxna som kan hjälpas åt att hålla koll på barnen tillsammans. Jonas tog med sig Noelle på killarnas omklädningsrum. Han är rädd att Minou annars skulle springa fram till nån i duschen och dra i snoppar!

Noelle tyckte om att bada och Jonas hade mest henne, jag var upptagen med en sprattlande och fäktande Minou som fått för sig att hon kan simma och försökte få mig att släppa taget om henne...


Det gick bra, men barnen blir fort trötta (vi med, med allt påklädande och avklädande) Det var första gången Ida badade på badhus och hon tyckte det var lite läskigt först, men slappnade av sen lagom till att vi skulle gå.


Sen gick vi hem till oss för lunch, vi gjorde som jag och Linda brukade göra när vi var mammalediga tillsammans, samla ihop alla grönsaker från varandras kylskåp och göra en sallad tillsammans.

Idag blev det bulgur och kycklingsallad. Linda bidrog med alla grönsaker :-)

Ida somnade i vagnen och fick fortsätta sova på vår altan och Noelle somnade i spjälsängen, trots att hon redan sovit 1,5 timme på förmiddagen!

Minou somnade efter lunchen så vi vuxna fick det någorlunda lugnt med lite fika och kaffe. Vi hann tom prata lite ;-)

Av Malin - 16 januari 2009 20:30














Minou imorse med nattlinne och tiara. Först fick jag arga minen, sen såg hon tokglad ut.




Så här ser Noelle ut numer när man kommer in i sovrummet. Står hela tiden, hon har glömt bort hur man gör när man ligger ner i sängen... Hoppas det går över snart! 


Hur bär man sig åt för att lägga två bilder bredvid varandra?! Har suttit och försökt snygga till hur länge som helst, men gett upp...

Ovido - Quiz & Flashcards