Alla inlägg under december 2008

Av Malin - 10 december 2008 09:39

Vi har satt igång att försöka vänja av Noelle med att äta på nätterna. Hon har vaknat en gång per natt för att hon vill ha en vällingflaska och sen somnat om, så vi har haft det lyxigt ändå.

Nu har hon gått ner från 220 till 120 ml flaska på kvällen vid nattningen och sen att äta knappt 40 ml på natten. Det känns ju rätt meningslöst att blanda välling och mikra på bara för 40 ml!


Natten till igår satte jag igång och fick verkligen bekräftat att det var dags och att det inte skulle bli så stor kamp som jag trodde - hon vaknade, fick lite vatten men var ledsen. När jag tog upp henne och gungade henne så var hon nöjd och somnade nästan. När jag la ner henne i sängen började hon gråta. Höll på så i en halvtimme, sen gjorde jag iordning en flaska. Hon åt 40 ml och somnade som en stock!


Om hon tom är nöjd när jag bara tar upp henne så är halva segern vunnen. Förut skrek hon och ålade sig och var urförbannad (de tillfällena vi trodde att det var något annat men det visade sig vara flaskan hon ville ha)


 Inatt var hon klurig vid nattningen. Fick välling och var jättetrött, sov en timme och var sen vaken till kl 22. Då fick hon en ny vällingflaska (drack 120 ml). Sen sov hon fram till 04,05, jag gick och gungade henne och gav henne vatten, lade ner henne i sängen och hon somnade igen 04,20 - lätt som en plätt!

Lite för lätt visade det sig, hon vaknade igen kl 05 nångång och den här gången var hon inte lika lättsövd. Hon skrek varje gång jag la ner henne i sängen. Tillsist kom jag på att jag skulle låta henne ligga kvar i sängen och buffa henne i rumpan. Då var hon nöjd, och jag buffade och buffade. Varje gång jag slutade började hon skrika argt. 

Till sist hade jag kramp i rumpan och när jag slutade klappa henne på rumpan så sov hon nöjt!!


Vaknade igen kl 8 och då väckte hon både mig och Minou så vi kom till dagis lite senare.

Sovmorgon!!

Av Malin - 9 december 2008 15:39

De distraherade henne medan de skickade ut signaler via datorn, för att se om hon reagerade på ljudet. Ofta får man ingen reaktion alls, men mönsterbebis som hon är så klarade hon testet bättre än "vanliga" barn ;-)

De tog fram leksaker som väsnades en hel del för att hitta Noelles "smärtgräns". Får inte börja med för högt ljud från början, men tillräckligt för att hon ska kunna höra något alls

Nu har hon en sorts klämma runt örat för att hålla den på plats, iom öroninflammationen så är det lite taskigt att trycka in en propp i örat som det kommer vara senare. Hon har även processorn sitter fast i tröjan nu i början, när hon är så liten.

Så här ser det ut i närbild. Det ser jättestort ut nu när hon är bebis, men hon kommer växa ikapp och så vänjer man sig.

Sen har jag fotat jättenära också :-)

Visst valde Jonas en fin röd färg? Jag ville fega och ta en kärring-beige...

Av Malin - 9 december 2008 14:36

Idag var vi på ci-enheten för att koppla på den yttre processorn (fram tills nu har hon varit helt döv på vänsterörat sedan operationen)

Först kollade läkaren hennes öron, efter öronoperationen och vänsterörat är fortfarande påverkat. Hon sa att det var jättebra att vi åkt in till akuten med henne och fått antibiotika. 

Det hör till vanligheten att barn med ci ska få antibiotika vid öroninflammation. Det visste inte jag och hon sa att den informationen är viktig men är lätt att missa, så det ska de lyfta fram i framtiden. Och vi hade fått rätt sorts antibiotika också. Så in your face akuten! Jag gjorde rätt att åka in med henne...


Det här var första av fyra tillfällen som ci´t ska ställas in.

De satte på henne ci´t och när de började testa med ljud reagerade hon direkt! De sa att det är vanligt att det tar veckor månader innan man får nån reaktion och det är absolut inte vanligt att så här små reagerar så tydligt. Hon är såklart bäst på örontest, bättre än vanliga barn haha  :-)


Så nu är vi hemma och på torsdag åker vi in för en andra inställning. De har visat hur vi byter batterier (tre batterier som håller i ca tre dagar, tur de är gratis) och hur vi felsöker de lättaste "felen". Så vi inte övar med en processor som inte funkar. Nu är den inställd på första läget. Vi har fyra lägen som vi ska öka långsamt tills på torsdag. Så redan i eftermiddag ska vi sätta på läge två! Spännande!!


Bilder kommer så fort jag hittat mobilen

Av Malin - 8 december 2008 20:49

Har pratat med chefen idag och frågade om jag kunde få ett preliminärt schema på hur jag kommer jobba när jag sätter igång i mars.

Det kunde han inte men han sa att vi som har varor kommer börja tidigt en dag i veckan, man har en stängning i veckan och resten kan se ut hur som helst.


Jag har kluddat med det där och det kommer förmodligen se ut så här;

kl 8- kl16

kl 9,45 - 19,15

kl 9,45 - 17

kl 9,45 - 18

Sen har vi ca tre lördagar på en 8-veckorsperiod också och då får man loss lite mer tid. Pratade med en jobbarpolare på mobilen ikväll och hon har också två hyfsat små barn och bor på den här sidan av Sthlm också.


Hon sa att hon får loss tid och kan sluta tidigare om hon jobbar alla dagar den veckan hon jobbar lördag. Chefen rekommenderade inte det för han tycker det är för mycket, men hon har inget val om hon vill träffa barnen överhuvudtaget.


Lutar åt att vi delar lite på föräldrarledigheten så jag är hemma en eller två dagar i veckan. Jobba 75% känns som att jag ändå inte kommer få loss ledig tid eftersom jag kommer få jobba eftermiddagar och kvällar iallafall. Och så blir det mindre pengar bara.


Ska göra en sista ansträngning och försöka få tag på mejladresserna till apoteken häromkring (man skulle kunna tro att man jobbar på Pentagon minst, inga mejladresser till apoteken - skitlöjligt!)

Pratade med nya chefen på apoteket i Solna, omorganisation på gång och kundservicepersonalen (info-telefonnumret till apoteket) ska placeras ut.

Så det låter inte så troligt att jag kommer få nån tjänst där snart, tycker jag.

Av Malin - 8 december 2008 11:32

Andreas badade Minou igår innan det var dags för Biohazard-spelningen. Minou är helt galen i honom, som jag skrivit förut. Det är "Dea, Dea" så fort man börjar prata om honom. Igår var han, Minou och Jonas på Mullemeck-parken i Järvastaden.

Har inte varit där själv, men de berättade att det finns ett kök med kastruller och sånt, en bil med lysen man kan tända och ett flygplan som man kan använda tutan i. Igår fick Andreas natta Minou och det är nästan ett måste när han är här! Idag slapp han eftersom han skulle åka hem efter spelningen, då skulle nog Minou bli ledsen om han inte var kvar på morgonen så de sa hejdå så tog Jonas nattningen.

När Minou gått och lagt sig, konfiskerade Noelle Andreas :-)


Natten som var, har varit lite lugnare. Nattningen gick sådär, Noelle var jääättetrött hann nästan inte få i henne vällingen och somnade som en stock. Sen vaknade hon mindre än en timme senare och skrek.

Fick vara vaken i soffan och vi försökte gunga henne till sömns. Till sist gick det att lägga henne i spjälsängen utan allt för stora protester.

Hon vrålade till en gång men då hade hon tappat nappen.


Vi gick och lade oss tidigt och förberedde oss på en jobbig natt. Jonas struntade i Biohazardspelningen, han insåg att med spelning och jobbig natt skulle det bli svårt att ta sig till jobbet!

Noelle sov fram till kl 3 då fick hon Ipren och jag hade tänkt att bara ge henne vatten, men hittade inte vattenflaskan - då fick det bli välling iallafall...


Hon drack knappt 120 ml så vatten hade räckt. Sen sov hon till kl 7, så natten blev trots allt bra både för henne och oss.

Av Malin - 7 december 2008 15:52

Igår blev en likadan kväll som innan. Det gick inte att lägga Noelle. Hon var jättetrött, men ville inte ha välling och hon somnade när man gungade henne i famnen. Så fort jag försökte lägga ner henne i sängen vaknade hon direkt.

Fotade Noelle när hon satt ordentligt. Hon har övat upp balansen så hon trillar inte så lätt som om hon lärt sig sitta tidigare


Andreas, farmor och farfar kom förbi på eftermiddagen igår. De skjutsade över Andreas, han och Jonas ska/skulle gå på  Biohazard ikväll och vi försökte kolla på film igår.

En spansk skräckis jag velat se länge, "the orphanage", och det var bra med alla Noelle-avbrott för min del så jag blev inte så uppskrämd av filmen ;-)


Noelle vaknade och var ledsen hela natten fram till kl 3, då åkte jag med henne till akuten. Första gången jag körde vår nya bil som råkade bli en automat. Smart att premiärköra kl 3 när man är som mest alert. Det gick bra iallafall (har fått för mig att mina ben kommer få eget liv och stampa till på "kopplingen" som då kommer vara bromspedalen=tvärnit)


Hon somnade i bilen en stund. När hon vaknade var hon nöjd och grät inte längre. Grät inte på hela tiden vi var där. Det gick rätt fort på akuten, kollade tempen igen och sen kom läkaren.

Hon kollade pappren och sa "jag ser att ni var här igår och hon fick antibiotika. Det är ju en öroninfektion, klart hon har ont!"

Typ nåt sånt sa hon. Ja vad korkat av mig att åka in med henne när hon har haft öroninfektioner tidigare och aldrig varit så här påverkad!

Och att hon opererades för mindre än tre veckors sedan och sen har ont i just det örat!

Korkade morsa va, vilken hönsmamma... När jag börjar jobba igen, kommer jag vara betydligt mer ödmjuk än tidigare när det gäller barnfrågor (jobbar på receptfria sedan på apoteket)


När vi kom hem började det igen, men jag gav henne Ipren och la ännu tjockare böcker under sängen än vad som redan låg där.

Hon gnällde fortfarande men var tyst någon minut mellan varven. Tidigare eskalerade det när jag la ner henne och hon jagade upp sig.

Till slut somnade hon, då var klockan ca 5 nånting.


PS Har lagt in en bild på M&N under inlägget "fönsterbyte" också


Av Malin - 6 december 2008 19:29

Ringde till vårdguiden imorse och talade om läget, de rekommenderade att vi skulle åka in med henne och låta en läkare kolla på henne. Och då hade jag inte talat om att hon opererades för tre veckor sedan heller.

När Jonas vaknat åkte vi till akuten och jag stannade där med Noelle, Jonas åkte hem med Minou. Det tog inte så lång tid innan vi fick komma in.


Vi är inte välkomna på vanliga närakuten eftersom hon har ett syndrom, så för oss är det "allvarliga" akuten som gäller.

Sköterskan som tog emot oss kollade tempen på Noelle och satte fast en plastpåse under blöjan ifall det skulle behövas ett kissprov. 


Läkaren kom och han lät lite som att "Ja du gör som ALLA föräldrar, så fort ungen får feber blir ni som hysteriska och åker in för minsta lilla. Det är inte gradantalet som är det viktiga, utan allmäntillståndet".

Jag behöver inte bli tjurig på honom för jag vet att jag gjorde rätt som åkte in med henne. Hon är inte den tjuriga sortens unge så när hon gnäller tar jag det på allvar!


Han kollade hjärta, lungor, halsen (ingen halsfluss - puh) och öronen. Vänstra örat var lite påverkat så han kollade av med öronläkarna och vi fick antibiotika - igen.

Nu är det Amimox tre gånger om dagen i en vecka. Jag talade om att hon redan ätit massor med antibiotika, men det spelade ingen roll.


Ska prata med ci på tisdag så får vi se vad de säger, men akut-läkaren ville att vi skulle börja med Amimoxen direkt.



Av Malin - 5 december 2008 13:07

Igår var Noelle jättetrött och dreglade mängder, fick byta body på henne redan innan jag gick till dagis med Minou.

Hon somnade direkt i vagnen och kändes lite varm så jag tog tempen på henne - nästan 39 grader! Inte konstigt hon ville sova... Äta gjorde hon och var inte så gnällig. Men det blev värre ju längre tiden gick. Till slut fick jag ge både alvedon och ipren omvartannat.

Kan ha varit på gång ett tag för när jag tänker efter så har hon sovit oroligt och inte velat ha välling sedan åtminstone måndags kväll.


Tror att det är andra framtanden som är på gång.  Inatt skulle Jonas jobba, sätta eld på en ny anläggning för att se om brandsäkerheten funkade som den skulle. Noelle var orolig på kvällen, ingen välling ville hon ha, men somnade tillslut vid 22-tiden. 

Vaknade igen vid 00-01 nån gång, minns inte riktigt tiden, och skrek. Inget passade och vi var vakna en timme ungefär då jag fick stå och gunga med henne.

Hon ville inte ligga ner, inte ligga i vår säng, inte sitta i soffan.

Otroligt nog vaknade Minou inte en enda gång, trots riktiga vrål från Noelle en sådär 50 cm bort.


Vaknade igen vid 5-tiden, då hade Jonas kommit hem och provade med vällingen igen. Sen vaknade både Noelle och Minou kl 7 och vi gick upp.


Tur att Jonas är hemma idag annars hade jag inte pallat med!

Ovido - Quiz & Flashcards