Alla inlägg under juli 2008

Av Malin - 5 juli 2008 11:03

av fiskbulle666 | Lör 5 jul 22:27 Det här var det längsta jag varit ifrån Minou. Vi lämnade Minou hos farmor och farfar i stugan och åkte hem på söndagen, jag åkte upp till stugan igen med min mamma och Noelle på torsdagen det var hela fyra nätter! På torsdagen åkte Jonas till göteborg på MetalTown och kom hem på söndagen igen, på måndagmorgon var det ci-prat så han träffade Minou först på måndag em det var mer än en vecka. Snacka om abstinens!

Det är mycket med två ungar och när jag och min mamma hade båda i stugan så var det tufft! Det blev inte mycket sola och ta det lugnt. Matlagning och blöjbyten gick i ett.

Det blev mer kännbart iom att jag var själv med dem på nätterna även om de var lugna och jättesnälla. Att både natta och vakna och flaskmata och flytta över Minou till min säng för att sedan flytta över Noelle från min säng till Minous spjälsäng och sen själv behöva kissa när Minou har vaknat så jag var tvungen att bära med henne till toaletten (mulltoalett utanför huset) så kändes det tidigt när Minou vaknade kl 7,30 fast det egentligen inte är så tidigt.

Av Malin - 5 juli 2008 11:02

av fiskbulle666 | Lör 5 jul 22:20 Det blev en bra midsommar också, vi började med lite fika medan killarna slog upp partytältet (har man ett sånt så har man garanterat att det inte blir regn )
Sen åkte vi in till hembygdsgården och dansade runt midsommarstången. Eddie strax 2 år öste på för fullt, Minou var lite mer reserverad. Skrämmande när så mycket folk gör samma sak och sjunger så högt. Ungefär som jag skulle reagera i en kyrka tror jag, haha.

Sen åkte vi hem till vår stuga igen och käkade sill med potatis, sen blev det bus med ungar och hundar. Sen grillade vi och sen åkte alla hem.
Jag hade inte hunnit prata med nån kändes det som och när jag var redo för att starta min första fylla på länge (innan jag väntade Minou) så hade alla packat in ungarna i bilen och rivstartat på grusgången.

Nä, inte riktigt så illa var det inte men det hade varit mysigt med lite prat på kvällskvisten när ungarna låg och sov. Vi kom överens om att nästa midsommar då skaffar vi barnvakt och så partar vi. (vi har redan glömt förra midsommar, den historien tänker jag inte dra här)

Av Malin - 5 juli 2008 11:01

vi hade packat hela bilen full med potatis, dricka, kläder för alla tänkbara klimatförändringar, tagit på ungarna pyamas och nattat dem i bilstolarna - sen bar det iväg mot stugan!

vi kom till Kungsängen, där fick vi punka på bakdäcket. Kvällen innan midsommar... Hur många bärgare jobbar då? Och hur tar vi oss från verkstaden med två ungar??
Minou vaknade och var toktjurig, satt och grinade och ville bara sova inte sitta i en bilstol utmed vägen. Noelle vaknade, ville inte heller sitta i sin obekväma stol, Jonas stod utanför bilen i spöregnet och ringde på mobilen. Kul!
Noelle skulle bli hungrig när som helst och jag hade tagit med mjölkersättning i flaskan, men den var iskall...

Det löste sig ändå Minou fick låna Noelles napp och hon stod i baksätet och dansade till radion medan jag underhöll Noelle med alla bilar som susade förbi fönstret (inte en enda stannade) Jonas ringde en kompis som hade ett däck som passade vår bil, han kom förbi med det och de bytte däck. Noelle kom på att hon var hungrig lagom till att vi körde in på macken för att fylla på däcket med luft!

Och sen fortsatte färden - skönt att det kan funka trots skräckscenarion

Av Malin - 5 juli 2008 11:01

Må 30e juni hade vi besök på cochlea-implantat-enheten. Där fick vi träffa en läkare som opererar ci och kuratorn (hur många kuratorer har vi träffat nu?)
De berättade hur operationen går till och visade hur ci-apparaten ser ut. Det är inga stora risker med att operera ci och för Noelles skull är det viktigt med kommunikationen.

Till en början var jag negativ till ci för jag vet vad döva tycker (tyckte) om det. När jag gick i gymnasiet för döva och hörselskadade i Örebro, var det väldigt uppdelat. Det var hörselskadade, döva och sedan döva med fler handikapp. Jag vill inte att Noelle ska hamna mer utanför än vad hon redan gör.

Men när jag tänkte på hur det skulle vara om hon lekte ute på gården och det kommer fram ett annat barn och vill leka med henne. Om de kommer fram och ropar hej, hon visar inte en min av intresse och sedan dessutom inte hör vad de säger heller... Teckenspråk är väldigt mycket minspel också så det kan lätt missförstås om man inte har mimiken. Då är det jätteviktigt att hon hör tycker jag!

Vi kommer börja med hörapparater och tidigast mitten/slutet på augusti kommer utredningen sätta igång, med hörseltester och beteendetester osv. Sen gör de operationen när hon är tidigast 8 mån så i vinter kommer det nog bli av!

Av Malin - 5 juli 2008 11:00

Må 23e juni var vi på besök med Noelle på hörselhabiliteringen där vi fick prata med kuratorn och psykologen. Ytterligare ett ställe där man får säga åt folk att prata i samtalston, trots att de jobbar med hörsel!

Vi passade på att gjuta proppar till hörapparaterna som Noelle ska få testa. Vi få göra nya med några veckors mellanrum så om hon är helt döv skulle det vara mindre tidskrävande

Av Malin - 5 juli 2008 10:59

Dagen efter pratet med kontaktpersonen på fk, kom sjukgymnasten och logopeden och hälsade på hemma. Annars skulle jag inte hunnit hämta Minou på dagis och detta var sista möjligheten innan sommarpausen.

Det blev mest prat och jag fick visa när jag gjorde ansiktsmassagen på Noelle. Vissa grejer hade jag glömt som hon påminde mig om och hon sa att det är inte hela världen om Noelle sitter lite grann i babysittern (hon har svag rygg)

Logopeden blev positivt överraskad av Noelle när jag matade med flaskan

Ovido - Quiz & Flashcards